La Divina Commedia: alsof je Italiaans eet in Brussel.

Onze Strategic Marketing Consultant is weer druk in de weer.
Onze Strategic Marketing Consultant is weer druk in de weer.

Het is alsof je Italiaans eet in Brussel,” het is maar één van de vele holle en hallucinante uitspraken die onze Strategisch Marketing Consultant, T.G uit K.-L., op me afvuurde tijdens een snelle lunch te La Divina Commedia Leuven. Sjonge, wat zitten die marketing boys toch vol gebakken lucht.  Wat wil die uitspraak eigenlijk zeggen? Dat er in Leuven geen goede Italianen zijn? Waarom kan zo’n marketinggoeroe niet gewoon zeggen waar het op staat: La Divina Commedia – Italiaans eten in Leuven. Dat is toch veel minder verwarrend? Enfin, een gegeven paard kijkt men enkel in het bekje als je er iets in verloren bent, en als je in een paardenbek iets verloren bent, dan verkeerde je waarschijnlijk in een toestand dat je het terecht verloor.

Ik dankte onze Strategisch Marketing Consultant voor de uitnodiging en nam plaats op het gezellige terras van La Divina Commedia op het Foch-plein, fuck dat hele Rector De Somerplein, ik hou niet van verandering en al zeker niet als marketeers dat bedacht hebben. Over marketeers gesproken: daar zat ik dan met die kleine spraakwaterval die, nog voor we iets konden bestelden, complete nonsens verkondigde over het restaurant waar we ons bevonden.

“Betere prijs dan Officina Clandestina, veel betere kwaliteit dan La Stanza, verfijnder dan Rossi, minder overroepen dan Barraca, authentieker dan Per Tutti,  met Osteria Michele wil ik zelfs geen vergelijking maken en enkel de pieza in Aurora is nog beter, maar dat is iets persoonlijk,…”

Ik noteer ijverig en vraag wat hij daarna nog zei van ZOFF, het hapjesrestaurant.

Euh, dat weet ik niet meer… Ik zeg ook maar wat hoor. Vergelijken met andere restaurants is altijd top. Het me-too-effect, weet je. Ik zeg iets over X en Y en Z, iemand kent Y en voelt zich op zijn teen getrapt of kent Z en vindt dat ik gelijk heb. Het maakt allemaal niet uit wat ik zeg, àls ze iets voelen, positief of negatief, dan is mijn campagne geslaagd. Dan zijn ze getriggerd,” zegt hij droogweg terwijl hij een chinotto lurisia bestelt. Een of ander funky Italiaans drankje.

papardelle met scampi en al.
papardelle met scampi en al.

Ik bestel ook een chinotto lurisia, om achteraf te beseffen dat ik 4 euro voor een bittere limonade heb betaald. Hij bestelt Paccheri con salsiccia artigianale e crema di porri, dat is sjiek Italiaans voor pasta met worst. Ik ben wat onzeker en te zelfbewust over m’n Italiaans en bestel iets wat ik wél kan uitspreken: Pappardelle al pesto di pistachio e scampi. Dat zijn beiden primi piatti en omdat we weinig tijd hebben, laten we er secondi piatti van maken. Heupla weer 3 eurots bij. Wel nog steeds goedkoper dan een limonade.

Ik kom hier graag voor de lekkere opgelegde groenten, de uitstekende verse pasta en uiteraard de charcuterie: worst gewenteld in geroosterd venkelzaad, daar kan niets aan tippen,” gaat onze mooi-boy verder.

Ik erger me aan het gebruik van het woord “uiteraard”.

Ook TOP vindt hij de afhaalformule. Nu, als er 2 dingen zijn waar ik niet tegen kan, zijn het ten eerste mensen die alles TOP vinden en ten tweede zogezegde supergoeie pasta in kartonnen bekers. Ik besef echter dat ik een oude zak aan het worden ben en alle foodtrucks, afhaalformules, foodsharing,.. links laat liggen. Gelieve mijn mening hieromtrent dan ook te negeren.

Eindelijk genoeg gepraat. We krijgen een antipastaatje: beetje tomaat in blokjes, ajuintje dabei, nog wat kruiden en olijfolie van deftig allooi. Schuift lekker weg. Niets op aan te merken. Uiteraard.

Het hoofdgerecht komt. Een klein kommetje -ik had toch een surplus besteld?- met daar in de vers gemaakte papardelle, met een 6 tal perfect gegaarde scampi en dat alles in een groen sausje, dat me doet denken aan de faeces van m’n 4 maand jonge dochter. Maar het smaakt voortreffelijk dat wel. Ik denk dat ik voor de eerste keer m’n pasta Al Dente eet, ondanks die wekelijkse poging thuis. Ik ga die marketing-mooi-boy nog gelijk moeten geven.

Grootste troef vindt onze Strategic Marketing Consultant echter het Echte Italiaans. Hoe de ober “Espresso” herhaalt na m’n effectieve bestelling met die heerlijke zangerige pathos, dat maakt de espresso nu al Italiaanser. Een tafeltje verder bestelt een kerel een capputsjieno en vraagt of ie met slagroom wordt gemaakt. De ober is met dezelfde pathos recht in het hart geraakt: “sorry meneer, het is echte Italiaanse koffie, niet met slagroom hoor.” Net zoals Trump steeds zegt dat hij de beste is en iedereen hem gelooft, blijft Divina Commedia fier bevestigen Italiaans te zijn. Onze strategic marketing consultant trekt naar het toilet om onderweg in de keuken echt Italiaans te horen. Hij is alvast verkocht.

In een kritische bui denk ik dat het misschien Albanezen zijn die middels een stoomcursus Italiaans hun accent Al Dente kregen om oppervlakkige wezens als onze consultant om de tuin te leiden. Doch eerlijk gezegd ben ik al te hard aan het genieten van de koffie en begin ik te ontspannen. Van marketing word ik heel kregelig en kritisch, maar van lekker Italiaans word ik rustig. Of het nu eten, drinken of de taal is.

Geef die gozers gerust een pilsje in de waardemeter van de club: goede prijs-kwaliteit-verhouding.

Advertisements

Published by

Secretaris

De secretaris binnen de Ottenburg Business Lunch Club heeft als taak het maken van notulen en flauwe opmerkingen tijdens een vergadering. Ook het schrijven van brieven en uitnodigingen is een van de taken. Tegenwoordig is de secretaris ook contactpersoon voor ingekomen fan- en haatmails. Tevens zorgt hij daarnaast de uitgaande e-mails en uitgebalanceerde roes-controle. Bovendien durft de secretaris al eens op zijn eentje tientallen alcoholische consumpties te slurpen.

One thought on “La Divina Commedia: alsof je Italiaans eet in Brussel.”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s