Vele, vaak mediokere, mensen doen bij creativity & innovation labs aan ‘out of the box’-denken. Wij van OBLC, ervaringsdeskundigen aan de universiteit van het leven, doen aan ‘thinking like there is no box’. Daarmee staan we al jaren op eenzame hoogte inzake professioneel je m’en foutisme. Omdat we niet altijd jong en sexy blijven, zagen we ons genoodzaakt aan opvolging te denken. Daarom organiseerden we dit jaar onze allereerste ‘OBLC Innovation LABS’ waarbij deelnemers een innovatief idee mochten pitchen dat ‘het sociale karakter van alcohol anno 2018’ in de bloemetjes zet. Een bende jonge Kempense wolven ging met de hoofdprijs lopen. Hun Concept DRINK WT & DEEL HET MEE stal de harten van de jury.

De jonge Kempenaars hadden eigenlijk geen presentatie voorbereid, maar kwamen bezopen het lab binnen. Toen kondigden ze aan dat het het winnende concept in 5 stappen konden uitleggen. We waren toen al verliefd.
Het winnende concept in 5 stappen
Het concept is zoals drankmisbruik heel simpel ennodigt uit tot uit-de-hand-lopen:
1. Maak een whatsapp-groep met enkele dipsomanen/dronkaard/bevriende alcoholiekers.
2. Noem die groep “Drink WT en Deel het Mee”.
3. Plaats een selfie in de groep, telkens je een Westmalle Tripel (WT) drinkt.
4. Degene die exact 1 jaar na oprichting van de groep het minste WT heeft gedronken, organiseert niet alleen ‘het meidenweekend in Westmalle,’ maar zorgt ook voor het vervoer.
5. Begin opnieuw.
Lovende woorden van de jury
Onze Président-Fondateur-à-Vie was formeel: “Veruit het beste initiatief dat ik in jaren ben tegengekomen. Het haalt eenzaam thuisdrinken uit het marginale omdat het de illusie van vriendschap voorspiegelt. Bovendien ligt competitie en erkenning van het eigen zeer dicht bij mekaar, waardoor elke man de aandrang voelt om mee te doen. Tot slot is het ook zeer laagdrempeling, iedereen met een bovennatuurlijke dorst en een smartphone kan meedoen.”
De chef-d’ambiance wil meer: “Ik hoop binnen 5-7 jaar een officieuze competitie te zien tussen verschillende online clans, maar eerst even voor de zekerheid: wat is whatsapp ook al weer?”
Onze Secretaris looft evenzeer de schaalbaarheid en laagdrempeligheid van dit concept, maar voegt toch graag een kanttekening toe: “Wat met mensen die eigenlijk liever Orval drinken? Daar kan je moeilijk drink-orval-en-deel-het-mee van maken, want dat rijmt niet en dat is per definitie dus niet innovatief? De schaalbaarheid is dus relatief, maar dat is misschien niet erg, want anders wordt het misschien te populair?”
Ook onze Schatbewaarder is enthousiast: “Ik koop meteen aandelen van Westmalle!”